گردشگری ریسمانی برای صلح

روز جهانی گردشگری هر ساله در ۲۷ سپتامبر برای ترویج گردشگری پایدار و افزایش آگاهی از ارزش اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی آن جشن گرفته می شود. جشن امسال (۲۰۲۴) بر ارتباط قدرتمند بین گردشگری و صلح متمرکز خواهد بود. این موضوع بر نقش گردشگری در تقویت درک متقابل، تبادل فرهنگی و ایجاد جوامع صلح‌آمیز تأکید دارد.

طاهره شاهی، دبیرحوزه پژوهش استان البرز در یادداشتی درباره  «گردشگری و صلح» به مناسبت روز جهانی گردشگری نوشت: گردشگری پدیده‌ای جهانی است که از ابعاد متعدد با تأثیرات عمیق و شگفت‌انگیزی تشکیل شده است که ملل مختلف در سراسر جهان مستقیماً با استقبال مسافران و گردشگران از اقصی نقاط جهان با آن مواجه شده‌اند و راهکارهای مناسبی را برای بهبود و ارتقای آن دنبال می‌کنند. 

گردشگری ابزار مناسبی است که می‌توان از آن برای نزدیک کردن فرهنگ‌ها به یکدیگر و بهره مندی از آن با آموزش فرهنگ‌ها و محیط‌های دیگر به مردم استفاده کرد.  

گردشگری پتانسیل قدرتمندی در روابط بین ملل مختلف دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها برقراری یا گسترش صلح در سراسر جهان است. صنعت گردشگری را می‌توان به عنوان ابزاری ارزشمند در دیپلماسی عمومی و توسعه بین المللی دانست. گردشگری در مورد ارتباط مردم با یکدیگر و با سیاره است. وقتی با قلبی ملایم و ذهنی باز سفر می‌کنید، متوجه می‌شوید که تفاوت‌هایی که ظاهراً ما را به بی‌اهمیتی تقسیم می‌کنند، قبل از همه نیازها، آرزوها و خواسته‌های مشترکی که بین ملت‌ها، نژادها یا مذاهب جهانی هستند، کمرنگ می‌شوند. همه ما خانه‌های خوب، آینده‌ای روشن برای فرزندانمان، محیطی سالم و عاری از بیماری، آب پاک، حمایت جوامعمان و صلح می‌خواهیم. همه ما آرمان ها، امیدها و آرزوهای یکسانی داریم و سفر به ما می‌آموزد که تنوع نیازی به تضاد ندارد. 

در سال ۱۹۸۶، مردی بصیر به نام لویی دی آمور موسسه بین المللی صلح از طریق گردشگری یا IIPT را تأسیس کرد. با این چشم‌انداز تاسیس شد که گردشگری، یکی از بزرگترین صنایع، می‌تواند به اولین صنعت صلح جهانی تبدیل شود و این باور راسخ که هر مسافری به طور بالقوه یک سفیر صلح است. 
موسسه بین المللی صلح از طریق گردشگری یا IIPT تنها یک هدف دارد و آن گسترش آگاهی بیشتر از قدرت گردشگری به عنوان وسیله‌ای برای صلح است. هدف «صلح از طریق گردشگری» حذف یا حداقل کاهش شرایطی است که ما را به این درک می‌رساند که خشونت ضروری است. 

پس چگونه این کار را انجام دهیم؟ 

ابتدا باید درک کنیم که ما می‌توانیم تفاوت ایجاد کنیم، ما مهم هستیم! 

گردشگری یک صنعت بزرگ است. اگر ۱۰ درصد از تولید ناخالص جهانی را به خود اختصاص دهیم، مطمئناً صنعتی هستیم که می‌توانیم صدای خود را به گوش مردم برسانیم و صنعتی هستیم که می‌توانیم بر رویدادهای جهانی تأثیر بگذاریم. 

اما برای آن باید دور هم جمع شویم و باید بدانیم که قدرت داریم. مانند سایر صنایع، ما نیز باید با دولت‌ها ارتباط برقرار کنیم تا در سطح سیاستگذاری تأثیر بگذاریم. 

یک برنامه جهانی پارک‌های صلح در IIPT وجود دارد و بیش از ۴۵۰ پارک صلح را در سراسر جهان اختصاص داده است. ما باید چنین نمادهایی را ایجاد کنیم تا مجدداً تأکید کنیم که صلح یک حق اساسی جهانی است و هر کشور خواستار صلحی مایل است و می‌تواند این راه را رهبری کند. 

روز جهانی گردشگری فرصتی برای کشف مکان‌های جدید، جشن گرفتن فرهنگ‌های مختلف و ترویج سفر مسئولانه است. در اینجا چند راه برای شرکت در این جشن جهانی وجود دارد که متذکر می‌شویم اولین راه برنامه ریزی یک سفر است. یک سفر محلی یا بین المللی داشته باشید و خود را در یک فرهنگ جدید غرق کنید. 

موضوع دیگر اینکه از گردشگری پایدار حمایت کنید و گزینه‌های سفر دوستدار محیط زیست را انتخاب کنید و از مشاغلی حمایت کنید که گردشگری پایدار را ترویج می‌کنند. 

راه دیگر این است که تجربیات خود را به اشتراک بگذارید و از رسانه‌های اجتماعی برای به اشتراک گذاشتن تجربیات سفر خود و ترویج اهمیت صلح از طریق گردشگری استفاده کنید. 

ایجاد پوستر نیز دیگر اقدامی است که می‌تواند در آگاهی‌رسانی موثر باشد. فعالین حوزه گردشگری از تهیه پوستر برای گرامیداشت روز جهانی گردشگری استفاده کنید. آن‌ها را با دوستان، خانواده یا مشتریان به اشتراک بگذارید تا آگاهی را گسترش دهید.

انتهای پیام/

کد خبر 1403070600399
دبیر مریم قربانی‌نیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha